VR -> Virtual Reality – Fysiotherapiepraktijk van Delden – Den Haag

VR -> Virtual Reality

Virtual Reality and Augmented Reality

Wat is VR?

Virtual Reality (VR) is een technologie waarmee je een andere werkelijkheid kunt ervaren.  Hiervoor gebruik je een speciale VR-bril. Deze VR-bril zorgt ervoor, dat je jezelf in een andere (virtuele) wereld waant. Doordat sensoren in de VR-bril de bewegingen van je hoofd volgen kan je rondkijken in de virtuele wereld.

Waarom zetten we VR in?

Het doel van de inzet van VR is de uitkomsten van onze behandelingen te vergroten. Vaak zien we dat mensen het lastig vinden om gemotiveerd te blijven om thuis oefeningen te doen. De inzet van VR helpt om op een leuke en gerichte manier te blijven oefenen. Verschillende onderzoeken geven aan dat VR een positief effect heeft op acute en chronische pijnklachten.

Wie kan gebruik maken van VR?

De inzet van VR is beschikbaar voor patiënten, die behandeld worden voor (chronische) pijnklachten. Er zijn verschillende oefenprogramma’s beschikbaar voor verschillende pijnklachten. Denk hierbij aan programma’s voor nek- en schouderpijn. Maar ook voor complexe chronische klachten. In gesprek met uw eigen fysiotherapeut wordt bepaald of VR van toegevoegde waarde kan zijn voor uw behandeling.

Welke toepassingen zetten we in?

Binnen onze praktijk hebben we gekozen voor de oefenprogramma’s van Reducept en CorpusVR.

Hier zijn positieve ervaringen mee opgedaan ook in andere praktijken. Reducept richt zich vooral op mensen met chronische pijnklachten. In dit programma richt zich naast oefeningen doen ook op  hersentrainingstechnieken en inzicht in het ontstaan van de pijnklachten. Corpus VR is een oefenplatform voor fysieke revalidatie, pijn verlichting en ontspanning.

Hoe zetten we  VR in?

De inzet van VR is aanvullend op de behandeling in de praktijk. U gaat thuis aan de slag met oefeningen,die door de fysiotherapeut voor u klaar gezet zijn. Elke oefensessie start met het meten van uw bewegingsuitslagen, zodat de oefeningen precies uitdagend genoeg zijn. Het programma geeft direct terugkoppeling over uw prestaties, waardoor u ook inzicht krijgt in de voortgang.  De fysiotherapeut volgt uw vorderingen op afstand  en past waar nodig het oefenschema hierop aan.

Wat heb ik zelf nodig?

In de praktijk kunt u gebruik maken van onze apparatuur. Voor het oefenen thuis dient u een app te installeren op uw smartphone. Daarnaast heeft u een inzethoes nodig voor uw smartphone, zodat u er een 3D bril van kunt maken. Deze inzethoezen kunt u bij ons huren (kosten  € 20,00 per 3 maanden  met een borg van € 40,00) of u kunt er zelf een kopen. Bij Corpus VR is er tevens een instapprijs van € 13,00 voor het gebruik van de app. Bij Reducept niet.

Reducept heeft verschillende prestigieuze prijzen, zoals Accenture Innovation Awards, World Summit Awards (WSA) en International Serious Play Awards in ontvangst mogen nemen.

www.reducept.nl

Corpus VR heeft ook meerdere onderscheidingen gekregen en prijzen gewonnen, waaronder maar liefst twee GHP Pharma and Healthcare awards.

• De prijs voor Best Virtual Reality Healthcare Provider met inMotion VR.
  • En met Corpus VR de prijs voor Best Virtual Reality Therapy Platform

www.corpusvr.com

De nieuwste KNGF richtlijn ( richtlijnen waar wij binnen de fysiotherapie mee werken, opgesteld door onze beroepsvereniging Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) voor nekpijn, waarin mobilisatie en oefentherapie als bewezen behandelmogelijkheden worden gezien, wordt volledig ondersteunt door Corpus VR.

Apple AR/VR: Reality Bites Virtual Reality | by Jean-Louis Gassée | Monday Note